Digitale kart, deling og samarbeid var
temaet for siste samling i DKL 102 studiet. Oppgaven vi fikk var å lage et undervisningsopplegg der vi skulle bruke Google Earth som
verktøy, læremiddel og inspirasjon.
Vi tok utgangspunkt i læreplanens
mål for 7.trinn, som sier at en skal kunne planlegge og organisere en reise til
europa eller en annen plass i verden.
Det første vi gjorde var å laste ned
Google earth på maskinen. Deretter laget vi et undervisningsopplegg, som
tilfredsstilte målet som nevnt tidligere.
Vi tenker oss at elevene setter opp
en rundreise i europa, med ulike destinasjoner. Disse velger eleven fritt selv.
Man kan innhente priser for reisen, overnattingsmuligheter, severdigheter på de
ulike destinasjonene, matopplevelser og hvordan man lettest kan forflytte seg
rundt på de ulike destinasjonene.
I forbindelse med rundreisen, brukte
vi Google earth, og la inn destinasjonene, slik at vi fikk rundreisen vist i
sin helhet. Man kunne også legge inn relevante opplysninger om de ulike
plassene, slik at når en klikker på den ene destinasjonen, kan man høre om
ulike severdigheter, antall innbyggere, og stort sett det en ønsker å fortelle
om plassen.
Man kunne også legge inn bilder fra
stedene, og detaljer fra bilder kan skrives som tekst under bildet.
Dette ble da organisert av gruppen
vår, og vi hadde framføring av resultatet foran veileder, og de andre gruppene.
For elevene kan dette være nyttig å
lære, dersom de for eksempel planlegger en klassetur eller ferietur. Man kan
kan også lage reisebudsjett i et regneark og dermed ha både kart og budsjett
lett tilgjengelig før og under en reise.
Kunne gjerne tenkt meg at du skreiv meir om selve opplevelsen av å bruke google earth. Men det virker som et godt undervisningsopplegg.
SvarSlett