onsdag 11. april 2012

IKT og tilpasset opplæring

IKT og tilpasset opplæring

Målet for denne samlingen var å få tanker og innspill på utfordringer og muligheter i forhold til tilpasset opplæring og bruk av IKT. Man skulle også få tips om programvare som er spesielt rettet mot elever med lese og skrivevansker.

Tilpasset opplæring betyr både en tilpassing til den enkelte eleven sine forutsetninger og lokal
tilpassing av de sentralt gitte læreplanene.
Skolen skal ha rom for alle, og lærerne må derfor ha blikk for den enkelte.
Undervisninga må tilpasses ikke bare til fag og stoff, men også til alderstrinn
og utviklingsnivå, til den enkelte eleven og den sammensatte klassen.
(Den generelle delen av læreplanen, s.10)

Lover og regler
I opplæringsloven §1-2 står det at alle har rett til individuelt tilpasset opplæring. Dette
skal gjøres uten at skolen får tilført ekstra ressurser. I praksis brukar en delingstimer
til å styrke den individuelle oppfølginga. Skolene blir ofte målt på
kjernefaga norsk, engelsk og matematikk, så derfor blir gjerne ressursene sett inn der.
Merk at i lovteksten står det ikke noe om at det bare er de som trenger ekstra som
har rett på individuell tilpasning.
Kapitel 5 i opplæringsloven har bestemmelser for de som ikke kan greie seg innenfor
rimelig tilrettelegging, og som derfor må ha spesiell tilrettelegging med individuelle
opplæringsplaner.

Eksempler på læringsressurser er :
  • Gyldendals Salaby
  • Cappelen Damms Fokus
  • Achehougs Lokus 123

Eksempler på program til særlig tilrettelagt undervisning eer:

  • Voxit, Gjør om skrift til tale
  • I-finger, Ordbøker for synonymer, fremmedord og språk
  • CD-ord, Lese og skriveverktøy med opplesing av tekst og stavehjelp
  • Photo Story3, Lage historier med bilder
  • TextPilot, Skrivestøtteprogram for dyslektikere
Kilder: Kjartan Bjorøy, IKT og tilpasset opplæring, vår 2012

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar