onsdag 11. april 2012

Tankeverktøy

Denne samlingen handler om tankeverktøy, og jeg vil komme inn på noen av mulighetene vi har til å bruke tankeverktøy i skolesammenheng. Det mest vanlige er å bruke tankekart ved hjelp av blyant og papir. Man idemyldrer, visualiserer og setter på stikkordsnotater for å utvikle et ferdig arbeid.
Å arbeide på denne måten krever mye plass, mye papir, og mye visking eller overstryking av punkt.
I tillegg må man ha en plass og ta vare på papirene.

Et veldig godt alternativ, kan være å gjøre det samme elektronisk. Det er utviklet flere digitale tankeverktøy, eksempelvis:
  • Mindomo
  • Xmind
  • Freemind

    Dem er gratis, og svært gode alternativ når en skal arbeide med tankekart.
    I skolesammenheng har jeg brukt Mindomo, men det er fordi jeg har satt meg best inn i det. De andre er gode alternativer, bare man lærer seg bruken av dem.
    Jeg har også brukt det i forbindelse med engelskundervisningen, hvor jeg har skrevet inn glosene. Man kan her trykke på + eller - , for å vise eller skjule betydningen av den norske glosen. Et greit alternativ for å lære seg glosene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar