På denne samlingen skulle vi se
nærmere barn og unges digitale arena. Teknologien
er tilgjengelig, og barn tar det kanskje for gitt at den blir tatt i bruk. Jeg
er også enig i at teknologien er der for at den skal kunne tas i bruk.
Spørsmålet er i hvor stor grad dette skal gjøres?
I læreplanverket (LK06) er IKT
kommet inn som basisferdighet, på lik linje med å kunne lese, skrive og regne.
Basisferdigheten i IKT er beskrevet som spesifikk faglig kunnskap i bruk av
program på data, eksempelvis bildebehandling i kunst og håndtverk, og mer generelt som å kunne utnytte IKT i
læringsarbeidet. Tror nok det i stor grad holder å konsentrere seg om det
siste.
Teknologien er nok kommet for å
bli, og elevene innehar allerede mye digital kunnskap og erfaring. Hvordan kan vi som
lærere i skolen, imøtekomme denne kulturen? Vi må nok bli flinkere til å bruke
digitale verktøy i skolen, men slik jeg ser det, bør det være et verktøy for
merverdi i læringsarbeidet. Det er også noe Høiland og Wølner argumenterer for
i boka, «fra digital ferdighet til kompetanse» Tror kanskje vi som lærere, kan
dra litt nytte av kompetansen enkelte elever har, og vi kan kanskje lære litt
av hverandre gjennom samarbeid. Dette er noe også forskeren Lev Vygotsky mente,
da han sa at all intellektuell utvikling og all tenking har utgangspunkt i
sosial aktivitet. Jeg tror i hvert fall at bruk av digitale verktøy og
samarbeid, kan skape mer entusiasme i læringsarbeidet, og føre til at elevene
muligens kan bli mer motiverte til å lære.
Teknologien er som nevnt i sterk
utvikling, og noen er kanskje redd for at vi i fremtiden er utkonkurrert som
lærere, og at roboter eller datamaskiner tar over jobben vår. Jeg er ikke redd
for dette. Tror nok det fortsatt er behov for begge deler, selv om teknologien
allerede har tatt over mange av arbeidsoppgavene til menneskene. Vi får holde
det til at det er et hjelpemiddel for merverdi i læringsarbeidet, ikke en
konkurrent til arbeidet vårt.
Kilder:
Høiland, T. & T. A. Wølner
(2008) Fra digital ferdighet til kompetanse
Forelesning om Barn og unges
digitale arena 1, Lila Marie Moberg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar